La meua vida a l'Hèl·lade Elena Aparisi Mateo 1rA


 
Hola em dic Emilio, i ací estem en la segona guerra mèdica, el poble persa, que habitava a l'altiplà d'Iran (Àsia), va iniciar una gran expansió territorial, les polis sotmeses es van rebel·lar contra els perses. Així van començar les guerres mèdiques. La primera guerra mèdica va acabar quan els hoplites van véncer als perses en la batalla de Marató. Fa uns cinc anys, Xerxes, el rei persa, va començar la segona guerra medica. I encara estem així, espere que açò s'acabe prompte perquè encara que parega que no, un es preocupa del que està passant. 

Jo visc en la polis d'Atenes. Està dividida en dues àrees diferents. La primera àrea és la zona alta, és l'acròpolis o ciutat vella. És el lloc on se situen els temples i l'última línia defensiva. És la zona sagrada de la polis. És la zona amb la posició més elevada de la polis. I la segona àrea és la zona baixa, on es desenvolupen les activitats comercials i les relacions socials; és l'espai propi de la vida ciutadana. S'hi situen els principals espais i edificis públics i els habitatges privats com, la llar comú que abans era el palau del rei i es denominava Pritaneu. Està consagrat al déu protector de la ciutat, on es fan els sacrificis i banquets rituals i on es reben als hostes estrangers, el Bouleterion que és una sala coberta que serveix perquè es reunisca el consell dels nobles o dels representants de l'assemblea dels ciutadans, i l'àgora que és el lloc de reunió de l'assemblea dels ciutadans que està situada, normalment, a la plaça del mercat. Entorn d'ella s'han desenvolupat altres edificacions orientades al gaudi dels ciutadans: estadis per a l'esport i jocs, teatres, etc. La nostra patrona es Atena. 

La meua casa està composa d'un pis baix dividit en dues peces molt petites, i d'un pis alt, al qual es puja ordinàriament per una escala exterior. En el centre de la meua casa està el pati. Al voltant del pati, s'alcen les habitacions, separades per a homes, dones i esclaus. Quan m'alce al matí, primer em pose el meu quitò (túnica lligada als muscles amb cintes o fermalls, i subjecta amb un cinturó). Després, el meu esclau em neteja amb aigua del pou i desdejuni un poc de pa amb oli o humitejat en un poc de vi i potser unes olives o figues per a acompanyar. Després em dirigisc a l'àgora i passe tot el matí allí. Més tard esmorze i encara més tard sope cereals, oli, vi, olives, formatge... I per fi, després del sopar arriba el moment del descans. 

Jo sóc comerciant, i viatge pel Mediterrani i intercanvie els meus productes. El meu treball consisteix en comercialitzar amb animals per a després intercanviar-los per altres productes. La meua casa està ací a Atenes, però aprofite quan tinc prou animals per a fer els viatges pel mediterrani, aprofitant el bon temps i quan no em dedique a comercialitzar entre Atenes i Mègara. 

A l'acròpolis podem trobar un temple dedicat al culte de la deessa Atena, protectora de la nostra ciutat. A més, a l'acròpolis podem trobar dues estàtues colossals de la deessa Atena realitzades per Fídies. Una d'elles es troba dins del temple del Partenó, construïda en or i marfil, i mesurava 9 metres d'altura. L'altra, també colossal, és de bronze i està en l'exterior del temple. Just davant del Partenó es troba l'Erecteion. És un temple amb una columnata amb figures de jóvens dones, les Cariàtides. A mi personalment m'agrada molt i em pareix molt bonic. 



Espere que demà siga un dia tranquil i no passe gens roín, perquè en plenes guerres mèdiques qui sap el que pot passar. Jo la veritat, al tindre prou diners, si em saquegen notària molt el canvi. Com van a saquejar algú amb tant prestigi com jo? T'imagines despertar i no tindre a penes res? Impossible, eixa és una de les coses que em fan por en anar a dormir, el que puga passar, però siga el que siga que ens vaja a passar, Atena sempre ens protegirà.

Comentaris