La meua vida a l`Hèl lade. Sara Gaitán Vicéns 1rA

Em diuen Irina i sóc una dona grega lliure que viu a la polis d` Atenes durant la Grècia Arcaica.L`epoca arcaica es desenvolupa entre els segles IX i VI aC.Durant aquest època la civilització grega patix una crisi demogràfica ( massa gent) i econòmica ( falta de recursos a causa la manca d`agricultura pel fet que els terrenys eren molt muntanyosos) i açò porta al començament de la colonització.Entre el 750 i el 650 aC anarem els grecs cap a l`oest i conquerirem Sicília , sud d`Itàlia,França,Dénia i Alacant a tall d `exemple.Després ens anarem cap a l`est i conquerirem la costa del mar Negre com per exemple Bizanci.Nosaltres canviàvem el nostre oli i la nostra ceràmica pel blat i el ferro de les colònies tan necessaris per a nosaltres.

Com he dit abans, visc a Atenes, és a dir, la polis democràtica per excel lència, on el poder està al poble. Trobem allí l `ekklèsia on se votaven les lleis , assemblea formada per ciutadans , homes, majors de vint anys, no estrangers ni esclaus.D`eixos homes, cinc-cents formaven la bulé, que preparava els temes a tractar en l`ekklèsia.A més a més , la polis comptava amb els magistrats ( estrategs per a exèrcit, arconts per a religió) i els tribunals de justicia.Cal afegir, que a la polis trobem l `acròpolis , que era la zona sagrada sempre damunt d`una colina i després l `àgora o la zona del mercat al voltant de la qual es distribuien les cases.Les cases comptaven amb una part per a les dones o Gineceo i altra per als homes o Andron. Les parets eren de rajola i guix, pintades de blanc.Dir que a la meua polis de normal feia molta mala olor.Trobem a Atenes una deessa anomenada Atena, que es trobava al Partenon a l `acròpolis.

Com a dona lliure visc a ma casa i entre les meus funciones estan anar a per aigua tots els dies.Jo no tinc drets, depen del meu marit; no he anat a l `escola i encara que puc anar al teatre , no a les competicions esportives. Què faig tots els dies a banda de anar a per aigua? Faig vestits amb els telars de ma casa. Faig quitòs, Himamtiums per al meu home i Pèmplums per a mi , i algun Clàmide per als dos.El meu home va de blanc i jo també però amb roig o groc.El que m`agrada és pintar-me, depilar-me i perfumar-me tots els dies. Com a dona lliure porte el cabells llargs i tots els dies em faig arreplegats. Què mengem a casa? Pel matí pa i vi,i per a dinar farinetes. També peix i carn torrades.El millor moment del dia quan vaig a per aigua i parle amb les meues amigues.A més a més, m`agradaria comentar que a ma casa sempre tenim la imatge de la Deessa Hestia, ja que és la que protegeix la familia,la harmonia dins les cases,etc.

Com he assenyalat abans jo no tinc un ofici propi perquè visc a Atenes i ací les dones no podem estudiar,només servir als nostres homes. Puc anar a per aigua on faig vida social, fer roba, cuidar-me , tindre fills, anar al teatre i poc més. Tampoc puc participar de la política perquè encara que soc una dona lliure se me considera no ciutadana al igual que els esclaus i els estrangers o també anomenats metecos.

Volia afegir que a Atenes el temple més important és el Partenon que es troba sens dubte a l`acròpolis.El sostre té dos vessants i al fris trobem molta decoració. Com és normal a tots els temples trobem tres parts , el pronaos o entrada , el naos on està el Déu i el opistòdom on es fan les ofrenes. Les escultures que trobem són molt senzilles i busquen l`harmonia. Hi ha columnes amb estil dòric, el més simple.

Per concloure m`agradaria dir que soc molt afortunada perquè com a dona lliure i no esclava visc a una bona casa, tinc la possibilitat de tindre el cabells llargs, cuidar-me, servir al meu home i algun dia anar al teatre.De fet a Atenes ja les dones comencem a manifestar-nos emprant la vaga com a símbol de lluita per a conseguir més drets.Espere que les meues descendents tinguen cada dia més oportunitats com a dones.
Ἐλεύθερία

Comentaris