La meua vida a l`Hèl lade. Candela Gaitán Vicéns 1rA


Com no em coneixeu , em presente ; el meu nom és Sofia i sóc una dona lliure que viu a Grècia durant la Grècia Hel lenística.Aquesta època transcorre des de mitjan segle IV aC fins al segle I aC.En aquesta època cal destacar la figura del rei Alexandre el Gran , fill de Filip II , el qual va formar un gran exèrcit i conquistà l`imperi persa. Va arribar fins a la vall del riu Indus , estenet el seu imperi no només per Pèrsia sinó també per Mesopotàmia, Síria i Egipte. Com anècdota , cal dir que totes les ciutats que conqueria es deian Alexandria, per exemple, Alexandria d`Ària, Alexandria Escate, etc.

On visc? A una de les polis més importants de Grècia: Esparta. En Esparta ens trobem l `oligarquia. Qué significava? Que el poder estava en mans del poderosos. A la polis trobem dos reis, l`apel la formada pels homes lliures majors de 30 anys , que era l`assemblea de la ciutat; també tenim els èfors que eren 5 per executar les decisions de l`apel la i finalment la gerúsia , formada per 28 homes, majors de 60 anys i valents perquè havien superat moltes guerres.Com a tota polis grega ,Esparta era pudenta per falta de canonades i distinguim dues parts. La part baixa on estava l`àgora, les cases, etc. Les cases tenien un pati interior i una part per a les dones ( Gineceo) i altra per als homes ( Andron). Les deesses o déus estaven als temples a l`acròpolis o part alta de la polis i concretament destacar com a Déu important a Ares.

Vaig a parlar-vos de la meua rutina diaria. Prepare el quitò i el Himamtium del meu home i jo m`arregle, em pinte, em perfume, em pose el meu Pèmplum fins als turmells i vaig a per aigua.La sort és que he pogut estudiar i encara que no puc participar de la política o l èxercit , tinc estudis encara que el meu objectiu principal és donar a llum fills sans. A ma casa gastem veles i torxes per il luminar .En relació a la nostra alimentació, per esmorzar pa i vi amb un poquet de formatge. Per dinar farinetes amb peix o carn.El pa , el vi i l`oli són el més important per nosaltres però m agradaria afegir que l `oli el gastem per cuinar, perfums, maquillatge i per al monyo.En ma casa sempre contem amb la protecció de la Deessa Hestia, protectora de la familia.


No tinc cap ofici perquè se me considera no ciutadana com els esclaus i els metecos. Encara que la nostra societat no és igualitària , no està tan jerarquitzada però no puc participar de la política per exemple. La sort és que a diferència d`una dona d`Atenes jo sí que he pogut estudiar encara que el meu destí és servir al meu home, anar a per aigua i sens dubte fer fills sans, això sempre.No podem oblidar que passe molt de temps soles ja que el meu home sempre està en el campament com a bon guerrer espartà i els meus fills també.Normalment, acompanyada de les filles.

Ara m`agradaria parlar dels nostres Déus; nosaltres sóm politeistes i els nostres Déus es troben a les cases i com no als temples , situats a l`acròpolis.Els temples compten amb columnes d`estils dòric, jònic i corinti. El temple té una entrada o pronaos, un sala amb el Déu o naos i el opistòdom on els sacerdots reben les ofrenes als Déus.Les escultures que trobem tant als temples com als edificis de l`àgora, fetes amb bronze o marbre i després pintades, en aquesta època hel lenística mostren molt de sufriment.

Per anar acabant dir que no soc una esclava , això ja implica que soc molt afortunada. Puc tindre el monyo llarg i fer-me cada dia un arreplegat més complicat encara, cuidar-me , estudiar,anar a per aigua , però sens dubte la meua tasca essencial és ser mare dels fills del meu home. Soc feliç, però espere que en un futur les dones tinguen més drets i puguen per exemple participar de la política.




Οικογένεια

Comentaris